Oznake

, , , ,

Vijest o prestanku monopola na pružanje taksi usluga, koje je Udruženje Radio Taxi Zagreb imalo dugi niz godina pa zaključno sa 2010., više nije nova. Ali je sada zanimljivo promatrati kako se otvaranje tržišta konkurenciji odrazilo na tu djelatnost – govorim o Zagrebu. Sve vrvi taksistima, promet im je veći nego ikada u 110 godina koliko ta djelatnost postoji u gradu.

Dolazak konkurencije, ili bolje rečeno dopuštanje dolaska konkurencije od nadležnih u Gradu Zagrebu, za posljedicu je imao momentalni pad cijena usluge za više od 40% (trenutno i više) pa je za istu naglo poraslo zanimanje. Borba za najbolju cijenu i dalje traje pa svako malo možete pročitati na naslovnicama news portala kako je cijenu snizio jedan, pa malo za njim i drugi pružatelj usluge, i kako tržišna utakmica traje sve veći broj ljudi vozi se taksijem, a taksisti se guše od posla – gotovo sam siguran da nemaju pojma kakva drama se odvija u svijetu te se sprema obrušiti na Hrvatsku (recesija – depresija).

Iako je taksi prijevoz još uvijek pod jakom regulacijom – npr. broj licenci je i dalje ograničen kao i uvjeti vezani uz vozila, koje rijetko koja privatna osoba može zadovoljiti, pa su u toj branši konkurentne jedino veće tvrtke. Ipak pomak je napravljen u smjeru liberalizacije (Grad je nekim čudom dozvolio ukidanje cehovskog monopola) pa sa zadovoljstvom ističem ovaj primjer kao nepobitni dokaz kako tržište funkcionira čim se smanji doza regulacije – čak i malo slobode daje velike rezultate. Zamislite samo učinak pravog free marketa.

Istovremeno možemo svjedočiti događaju koji predstavlja pravi primjer gušenja tržišne utakmice i pogodovanja samo jednom igraču. Radi se o nabavci službenih vozila za potrebe ZG Holdinga (Gradska tvrka) koji je u javnom natječaju za nabavu istih istaknuo specifikaciju za tip vozila kakvo ima samo jedan trgovac automobilima. Detalji o tome su na Jutarnji.hr pa da ne trošim vrijeme na sažimanje priče molim vas da pročitate.
Zanimljiva podudarnost je da je upravo taj trgovac automobilima nedavno ušao na zagrebačko taxi tržište kroz novu tvrtku poznatog imena uz teatralan performans voznog parka održan na Trgu Bana Jelačića.

Iako je glumačka postava u obje priče ista, imaju li one veze jedna s drugom? Tko će znati.😉

Svako dobro,
vaš Kapitalac