Oznake

, , , ,

Autofašizam – sklonost agresiji koju demokratski uređeno društvo ima prema samom sebi. Nema veze s automobilima, koketira sa sadizmom i mazohizmom.

Ljudi se načelno ne žele voziti u električnim automobilima. Osnovni i ujedno dominantni razlog tome jest njihova visoka nabavna cijena i visoki troškovi održavanja. Od ostalih razloga nepoželjnosti možda i najbitniji je mala autonomija, u prosjeku električni automobil prelazi oko 100km između dva puna ciklusa punjenja baterija pa je samim time korištenje vrlo nepraktično.

Globalni trend, stimuliran eko lobijem, jest da vlasti država žele utjecati na oba navedena razloga i natjerati ljude da promijene svoja gledišta i prihvate koncept električnog automobila kao vrijedan i poželjan. Neki već ovdje vide sve elemente autofašizma no većina neće pa vrijedi osim hintova dati i konkretniji komentar.

Hrvatska je dobar primjer države koja se povodi suvremenim trendovima u svemu i svačemu, pače medijima možemo obilato zahvaliti na stvaranju mentalne slike hrvatskog uma kao predvodnika konzumerizma svih suvremenih tehnologija, a naročito smo ekološki nastrojeni.

Upravo danas, Večernji list je dao pljusku HEP-u i njemačkom RWE-u (tvrtka koja je odlučila voditi glavnu riječ u svim energetskim projektima u Hrvatskoj… zahvaljujući kome “pitam se”) pa tako kritiziraju nedostatan broj stanica za punjenje elektroautomobila širom Hrvatske (1 u Zagrebu, 1 u Labinu i 1 u Vukovaru) jer prema najavljenom projektu trebalo je biti postavljeno njih čak 150.

Osobito velik problem prepoznat je kod planiranja dviju novih stanica u Zagrebu koje bi trebale biti postavljene u centru grada (Gradsko poglavarstvo i HEP-Vukovarska) i koje dijeli tek 500m zračne linije – što je tu problem pitate se, pa problem je u tome što se time nije riješio problem punjenja elektroautomobila stanovnika istočnog i zapadnog dijela grada.

Tako prezentirani problem vodi do zaključka da osim što stanica za punjenje nema dovoljno i one koje će se tek graditi nisu dobro raspoređene pa je već sada jasno da će i nakon izgradnje svih njih tehnologija opet ostati neprepoznata i neiskorištena pa nešto treba mijenjati. Valjda autor članka, g. Marko Biočina, polaže veliku nadu da će njegov članak natjerati managere projekta da nešto promijene na bolje. Prema njegovom viđenju mrežu punionica potrebno je isplanirati idealno kako bi bile lako dostupne apsolutno svakom čovjeku te bi se na taj način potaknula kupnja elektroautomobila. Dakle još malo autofašizma u primjeru.

Dok čekamo da se HEP i RWE priberu možemo malo lobirati prema Vladi RH pa navoditi primjere kako su druge zemlje pristupile ovoj problematici, naročito EU članice, a osobito primjere Danske ili Norveške koje šakom i kapom dijele novčane subvencije za kupnju elektroautomobila. U EU prosjeku kupac takvog vozila iz državnog proračuna dobije 5.000 EUR, Norvežanin 17.500 EUR, a Danac čak 20.000 EUR.

S obzirom na podložnost trendovima nema sumnje da i Hrvati trebaju krenuti istom logikom i pomoći širenju ove tehnologije. Nikako se ne smijemo povoditi za sirotim Nijemcima koje vlast izrabljuje sa subvencijom od tek 380 EUR za kupnju eletroautomobila. Zamislite jadnog Nijemca koji mora kupiti automobil vlastitim novcem… cijeli auto…. jadan.

No sve to ipak nije dovoljno, čak niti Dancima. Općenito interes je slab jer je i razlika do tržišne cijene vozila toliko visoka da se većinom odlučuju za klasične automobile s motorima s unutarnjim sagorijevanjem koji su jeftiniji i duplo pa niti subvencija nije dovoljan motiv. Nije dovoljan motiv niti “besplatna” struja na punionicama niti mogućnost korištenja žutih traka na cestama koje su inače rezervirane za javni prijevoz. Nisu dovoljne niti obilate državne subvencije proizvođačima elektroautomobila jer još uvijek nisu razvili tehnlogiju koja bi mogla konkurirati postojećim fosilnim energentima niti ovu razvijenu mogu ponuditi kupcima po konkurentnoj cijeni.

No sve to ne sprječava zeleni lobi i povodljive vlasti država da hrabro koračaju dalje i obilato troše novac poreznih obveznika na nešto što ovi odbijaju koristiti jer jednostavno košta previše i oni već obilato isisani plaćanjem ove i mase drugih usporedivo suludih ideja jednostavno nemaju s čime plaćati krajnji proizvod razvijen na takav neprirodan način.

Tehnološki napredak mora biti popraćen i ekonomskom racionalnošću. Dakle onaj koji razvija tehnologiju mora shvatiti da ukoliko je ista konkurentna jedino ukoliko se ljude prisiljava da je po sili zakona sponzoriraju (oporezovani novac građana koji se koristi za javne namjene i subvencije) zapravo nije učinio nikakav tehnološki napredak već se izborio za svojevrsnu financijsku represiju i osiromašenje mase ljudi za vlastitu financijsku korist.

Naravno, kada se vlast ne bi petljala u razvoj tehnologija i pumpala u isti novčane steroide vrlo brzo bi se iskristaliziralo koja ideja nosi sa sobom realan tehnološki napredak, a koja je jednostavno neodrživa i preskupa. Napredak tehnologije podrazumijeva da je stvoreno nešto bolje i istovremeno jeftinije od onoga što imamo do tog trenutka, čime postaje dostupnije širokim masama ljudi, izdiže ih na viši nivo i time dokazuje bit. Elektroautomobili još nisu zadovoljili oba parametra i zato ne prolaze masovno.

Teško je pretpostaviti koliko ćemo još novca zahvaljujući raznim lobijima i vlasti izgubiti kroz stimuliranje nedovoljno naprednih i ekonomski neracionalnih tehnologija. U svakom slučaju puno.

Vjerujem da je do ove točke postalo jasnije što je autofašizam.

Svako dobro,
vaš Kapitalac

p.s. zaboravio sam napomenuti da je u Hrvatskoj u 5 godina registrirano samo 5 elektroautomobila. Koliko novca poreznih obveznika bi bilo potrebno da se taj broj poveća na recimo 1000? Tko bi kupio tih 1000 automobila na kraju krajeva? Neka blagajnica u trgovini? Naravno da ne, kupili bi ih ljudi koji ionako imaju dovoljno novca za takav automobil i bez subvencije, samo što bi blagajnica bila iskorištena da kroz svoj dio plaćenog poreza, od vlasti otetog za svrhu subvencije, učini taj automobil ovom kupcu još dostupnijim… ali istovremeno samoj sebi nedostupnijim upravo za taj iznos koji je po sili zakona dala za subvenciju.😉