Oznake

, , , , , ,

Našizam – oblik kolektivizma po svemu identičan socijalizmu uz pretjerano korištenje posvojne zamjenice “naš” (bez obzira na rod, broj i padež) ili neodređenog glagolskog oblika poput “Želimo”, “Hoćemo”, “Moramo”, “Trebamo” i sl. (u ovom slučaju jednina se ne koristi).

Našist – osoba koja se identificira isključivo kroz kolektiv. U dijalogu se postavlja kao osoba kroz koju kolektiv progovara. Drži da je privatno vlasništvo zlo ali smatra ispravnim svojatati primjerice Jadransko more, šume, Velebit ili nečije privatno poljoprivredno zemljište – s kojim smatra da bi raspolagala bolje. Osobe koje se ne slažu s njenim pogledima često deklarira kao “kapitaliste” ili pak “neoliberale”. Definira državu kao sredstvo za širenje svoje kolektivne volje. Poziva na “opće dobro”, “javni interes”, “društveni interes” ili “interes Hrvatske”. Političare koje postavlja na vlast u kratkom periodu nakon izbora također proglašava “kapitalistima” ili “neoliberalima” jer ne ispunjavaju očekivanja kolektiva. Interes kolektiva teži svoditi na nužnost kolektivnog glasovanja o što većem broju pitanja. U fizičkim obilježjima ni u kojem smislu ne odstupa od prosječnog homo sapiensa i stoga se teško prepoznaje. Unatoč tome, našisti su svuda oko nas!

O čemu se ovdje zapravo radi pokušat ću dočarati primjerom nasumično odabranih isječaka vijesti u nekim medijima:

Prijedlog je u “našem” interesu – Pusić o dogovoru sa Slovenijom vezano za “naše” štedne uloge u NLB
Puno “nas” je koštalo – Milanović o dogovoru sa Slovenijom vezano za “naše” štedne uloge u NLB
Zar “nam” treba ijedan od ova četiri aviona – Novinar Jutarnjeg o nabavci novog aviona za potrebe Vlade RH naše potrebe
Tonemo” sve brže – makroekonomisti o padu industrijske proizvodnje
Gubimo” bitku s održivošću mirovinskog sustava – novinar o lošem rukovođenju i neodrživosti mirovinskog sustava.
Želimo” iskoristiti brend poput Astre – Maras o Poduzetničkom impulsu kojim želimo pokrenuti malo i srednje poduzetništvo
Hoćemo” li početi svađu s rating agencijama – Linićev pokušaj stvaranja osjećaja kolektivne odgovornosti za krizu. Srećom, on je duhovni vođa kolektiva koji će smiriti uzavrele strasti.
Ne bi “nas” spasila ni osuda S&P-a – Slobodna Dalmacija o padu ratinga
Pušimo“svi u isti rog – Ostojić o investicijama u turizam
Ulažemo” 7mlrd EUR u “naš” turizam – Ostojić o investicijama u turizam
“Smanit ćemo” uvoz – Linić o novoj hrvatskoj strategiji u gospodarstvu

… mislim da je dovoljno isječaka, sakupio sam ih u kratkom vremenu pregledavši naslovnice većih news portala, ne morate se zamarati čitanjem tih tekstova već obratite pažnju na boldane fraze i kontekst. Rečenične konstrukcije ovog tipa primjer su “našizama”.

Našizme izmišljaju i u svojem radu svakodnevno koriste političari. Političari na vlasti svoje našizme nastoje provesti u djelo, dok za to vrijeme stranke u opoziciji izmišljaju i reklamiraju vlastite našizme u nadi da će se oni građanima svidjeti te eventualno doprinijeti promjeni političke klime u njihovu korist.

Našizme građanima prenose mediji iz čega proizlazi da našista ima i u novinarskom krugu. Tome u prilog ide i činjenica kako sve veći broj školovanih novinara prelazi iz medija na glasnogovorničke poslove u Vladi i njenim resorima. Političari na vlasti svjesni su važnosti našista-novinara koji dobro prenose našizme građanima.

Građani vole i njeguju našizme. Mnogi od njih pod utjecajem našizama koji se prenose medijima i sami postaju našisti. Našizmima se građani služe svakodnevno bilo to u vlastitom promišljanju, kafanskim diskusijama, u prepucavanju na internetskim forumima ili kroz komentiranje novinskih članaka koje objavljuju novinari-našisti. Našizme se voli ponavljati, a što to građanin bolje i dosljednije čini tim prije će biti prihvaćen u krugu ranije afirmiranih građana-našista. Političkoj stranci koja osmisli i medijski prenese građanima atraktivnije našizme građani dodijeljuju svoj glas na parlamentarnim izborima, a isto čine i na predsjedničkim izborima.

Našisti građani često zamjeraju novinarima-našistima na tome što ponekad objavljuju antinašističke tekstove. Iste su u pravilu skloni okarakterizirati kao plaćene tekstove krupnog kapitala, bankarskog ili uvozničkog lobija. Za primjer novinarima-našistima građani-našisti objavljuju vlastite ispravne našizme. Novinari-našisti iskupljuju se građanima objavljivanjem fotografija obnaženih i obdarenih žena, a ponekad i muškaraca (što može značiti da je žena našista manje nego muškaraca, ili se i među gay populacijom javlja našistički svjetonazor).

Bez obzira kojoj skupini pripadaju našisti uvijek brane načela našizma. Zakon o strateškim investicijama pokazao se kao izravan atak na “naše” šume, more, jezera, planine, rijeke i vodu, jer omogućuje da se “našega” domogne strani krupni kapital. Promućurniji našisti već sada sumnjaju da su političari na vlasti zapravo prikriveni liberalni kapitalisti pa čak i da su plaćenici krupnog stranog kapitala. To što zakon omogućuje Vladi da oduzme i ustupi imovinu građana-našista kome hoće ovima je nebitno, što dokazuje njihovu lojalnost našizmu – kažu: “nek nam odnesu kuće, samo neka šume ne diraju!”

I kakav nam je taj naš našizam u praksi?

mi_bus
*mi idemo na naš posao

mi_ured
*naš ured! Mi smo društvo znanja, mi smo visoko obrazovani, mi smo intelektualci, mi radimo uredski posao!

mi_tvornica
*a radimo i u našoj tvornici. Fotografiju smo snimili za vrijeme našeg ručka kojeg smo si skuhali

mi_vlak
*mi idemo našim vlakom na naše more

mi_plaza
*mi na našoj plaži

mi_shopping
*mi kupujemo naše namirnice za naš frižider u našem dućanu

700-00169170
*mi na izletu na Velebitu (našem)

mi_koncert
*mi na koncertu naše klasične glazbe, našem koncertu, sviramo sami, za nas

mi_zene
*naše žene

mi_motor
*a ovo smo mi dok vozimo naš motor

mi_tramvaj
*jedna stara fotografija naših predaka dok čekaju tramvaj. Mi se (sebe) još tada nismo rodili

mi_vozacki
*mi polažemo vozački ispit

mi_sex
*ovdje se seksamo

mi_milanovic
*a ovo je naš premijer

Svako dobro,
vaš Kapitalac