Oznake

, , , , , , ,

elektr_estonija

Estoniju ponekad znam navesti kao primjer države koja se u pogledu ekonomskih sloboda uspinje na ljestvici najslobodnijih zemalja svijeta, te kao zemlju koja je uspješno odvojila pravosudni sustav od vlasti i uspostavila vladavinu prava koja primarno služi da zaštiti imovinska i vlasnička prava građana.

No pitam se, kada vidim ovakvu ili ovakvu vijest, koliko su oni zapravo shvatili vladavinu prava i koliko su građani uvjereni da je vlast ograničena u svojim postupcima kroz koje nameće svoju volju i oduzima izbor građanima.

Piše PoslovniPLUS, i čestita gradskim vlastima Tallinna na tome što su građanima omogućili besplatan gradski prijevoz, a estonska vlast i besplatno punjenje električnih automobila (onima koji ga imaju, a nekako vjerujem da više takvih vozila imaju pravne nego fizičke osobe, no to je moje naklapanje i neprovjerena informacija, u konačnici nebitno).

Za one kojima nije jasno što je u ovoj vijesti diskutabilno – ne postoje besplatne stvari niti usluge, naročito kada govorimo o uslugama koje vlast omogućuje svojim građanima.

Tako i u ovom slučaju trošak izgradnje mreže punionica te trošak struje kojom će se puniti električni automobili platit će građani kroz porezne i rentu. Osim toga estonska vlast, poput mnogih drugih, subvencionira kupnju električnih automobila, također novcem iz proračuna. Dakle većina sponzorira manjinu koja kupuje high-tech autiće. Estonska vlast, osim što pomaže jedne na račun drugih, vrlo jasno tvrdi da želi biti globalni lider u infrastrukturi za električna vozila.

Hoće li građanima estonije biti jasno koja je veza između realnog troška tih vladinih “besplatnih” vizionarskih projekata i podizanja stope poreza? Sumnjam. To je problem zamazanih očiju koji muči i Hrvate, a s obzirom da imamo jaku tradiciju i iskustvo u tome mislim da neće shvatiti niti kada im voda dođe do grla.

Ista stvar je i s javnim prijevozom, čak i gora, navodno su prodajom karata za javni prijevoz uspijevali pokriti tek 1/3 troškova pa su odlučili što > učiniti gradski prijevoz besplatnim (?????). Ono što su realno učinili, jer druge opcije nema, jest prebacili trošak gubitaške tvrtke u potpunosti na stanovnike Tallinna koji doprinose prirezom na dohodak u gradsku blagajnu.

PoslovniPLUS svojim tekstom prenosi “briljantnu” ideju gradonačelniku Zagreba koji ima iste probleme sa gubicima ZET-a. Kako bi građane natjerali da koriste javni prijevoz, jer onaj koji ga koristi načelno se nema što buniti na cijenu (tako smatraju vlasti Tallinna, a i naše vlasti misle isto), odlučili su ograničiti korištenje osobnih vozila u gradu. Zaista briljantno. Busanje o prsa zaštitom okoliša samo je dobrodošao bonus.

Svako dobro,
vaš Kapitalac