Oznake
automobil, električni auto, hibrid, poticaj, subvencije, Toyota, vlada
Mislio sam da neću komentirati priču o subvencioniranju kupnje hibridnih i električnih vozila no desio se jedan moment kojeg Monopolizam i Katkapital nisu u potpunosti obradili u inače solidnim postovima na tu temu.
Radi se o tome da su Toyotina hibridna vozila nakon najave državnih subvencija poskupila. Točno jest da je poskupljenje potaknula najava državnih subvencija ali stvara se krivi dojam da je Toyota digla cijene kako bi navukla još par tisuća kuna po vozilu i time se dodatno okoristila. Toyotino poskupljenje je zapravo korekcija cijene na realan maloprodajni iznos. Naime Toyota je do trenutka najave subvencija u sklopu svoje poslovne politike za hrvatsko tržište davala tvornički popust na kupnju hibridnih vozila i to u navedenoj razlici sadašnjeg poskupljenja. Politika tvrtke je također takva da na državno subvencionirana vozila ne daje tvornički popust.
Poanta je u tome da je Toyota (kapitalist) već sama subvencionirala kupnju vozila kroz nižu cijenu, a razliku je u manjoj ili većoj mjeri kompenzirala na drugim vozilima, drugim tržištima ili možda uopće nije. Cijena tih vozila, uključujući tvorničku subvenciju, njihova je realna tržišna cijena u Hrvatskoj. Nakon uvođenja državnih subvencija Toyota osim što je dobila mogućnost da rizik poslovanja prebaci na hrvatske porezne obveznike (zahvaljujući Vladi RH) je nagrađena i bonusom u iznosu jednakom dosadašnjem popustu kojeg je sama davala svojim kupcima.
Iz državnog proračuna za subvencioniranje ove priče namijenjeno je na prvi pogled mršavih 7 milijuna kuna. U potpunosti sam siguran da će od toga biti iskorištena i zadnja kuna, a prema okvirnim izračunima ukupan iznos je dostatan za subvencioniranje tek stotinjak vozila. Subvencionirat će se čak i pravne osobe. Kada se subvencioniranih vozila dočepaju kronisti i dobrostojeći građani Vlada će objaviti da se politika poticaja pokazala uspješnom i da iznos subvencija u narednom razdoblju treba povećati zbog velikog interesa. No radi se o pokvarenom interesu.
Dok će rijetki budući (proračunati) vlasnici tih sofisticiranih vozila uživati u povlaštenoj nabavnoj cijeni (za jedan Yaris hibrid iz svojeg novčanika morat će izdvojiti 25% manje novca) razliku od povlaštene do pune maloprodajne cijene morat će u potpunosti podmiriti porezni obveznici od kojih većina, nažalost, nije u prilici da razmišlja o kupovini takvog vozila, a kamo li o priči o subvencioniranju kao nečemu što vrijedi zagovarati ili hvaliti.
Svako dobro,
vaš Kapitalac
I još jedna svježa priča o poticanju (svaki dan možete nabasati na barem jednu novu)
http://liderpress.hr/biznis-i-politika/hrvatska/eu-potpore-za-informatizaciju-poslovnih-procesa-u-iznosu-od-314-milijuna-eura/
ako je netko već imao namjeru poticanja ekološke svijesti, zašto nisu uvedeni poticaji za npr.ugradnju lpg sustava u automobile (plin), a koji bi ipak bio pristupačniji svekolikom puku, plus što bi se dodatno zaposlili radnici na ugradnji istog, plus što je moguća ugradnja i na starija i jeftinija vozila? također, država u tom slučaju (hmm,država? ne nego naš novac koji je država otela) ne bi niti morala izdvajati novac za poticaje,bilo bi dovoljno da sve koji ugrade u vozilo oslobodi određenih nameta, kao što je recimo homologacija (tj.slikanje vozila,upisivanje u knjižicu “LPG vozilo na plin”,dakle postupak od cca 15 minuta) a koja se naplaćuje oko 1000 kuna i vrijedi 10 godina (dok u poljskoj taj postupak košta cca 35 eur i trajan je), ili dodatne cestarine od 450 kn godišnje. a nije zanemariva niti činjenica da tog goriva imamo u izobilju, dok se nafta i benzin uvoze…dakle višestruka korist,dok u ovom sadašnjem slučaju korist ima samo toyota i par privilegiranih koji si takav auto mogu priuštiti.
Pingback: Nemoral iza poticaja za kupnju električnih automobila | Kapitalac