Oznake

, , , , , ,

Vratili smo se s mora kako bi preuzeli klinkinu svjedodžbu (i pohvalnicu). Gledajući kako neki klinci dobivaju pohvalnicu, a neki ne, iako su završili razred sa odličnim uspjehom poput ovih koji su je nečime ipak zaslužili, osjetio sam gorak okus u ustima. Klinci su pogledavali jedni druge tko je dobio, a tko nije dobio taj besmisleni šareni komad papira. Nema sumnje bilo im je važnije dobiti pohvalnicu nego svjedodžbu. Oni nesretnici koji su dobili samo svjedodžbu izgledali su kao da u ruci drže komad posranog novinskog papira.

Ako se znanje evaluira i potvrđuje ocjenom, za što se u konačnici dobiva svjedodžba, čemu zapravo služi pohvalnica? Moja supruga, inače diplomirani pedagog, smatra da pohvalnice nisu u skladu s pedagoškim standardima. Kada govorimo o pohvalnicama ona kaže – Nepedagoški je poticati razliku među djecom.

Evaluacija znanja je relativna stvar. U pravilu je uvjetovana ideološkim stavovima vlastodržaca koji kreiraju obrazovni sustav te njihovog front-end kadra, učitelja i profesora, koji prenose znanje učenicima. Stoga je i znanje samo po sebi relativno, a to je osobito izraženo kada se o tome brine institucionalni monopol i zakonska prisila. Da ne gubim vrijeme pišući o tome preporučam da pročitate izvrstan tekst Reakcionara o priručniku za provedbu građanskog odgoja koji nastavnicima tumači kakvu ideologiju trebaju prenositi djeci i na koji način. Koliko sam imao prilike vidjeti radi se o doktrini kolektivizma, pojedinca se vidi kao zlo i prijetnju poretku (Reakcionar koristi poznati pojam – “katedrala”), kapitalizam se definira kao neodrživ sustav, poziva se na Marxa i slične. Građanski odgoj ideološko je ispiranje mozga, instalacija morala po mjeri vlastodršca i koji, usput rečeno, drži batinu u ruci.

Stoga je pohvalnica neka vrsta priznanja za prihvaćanje ideološke poruke. Poruke koju obrazovni sustav instalira dječici u glave i koja se u udžbenicima nalazi možda tek u tragovima. Ideološke poruke koja u priručnicima poput spomenutog dolazi kao koncentrat. Kako bih bio u potpunosti siguran u to promatrat ću koje su to osobine klinaca koji nisu dobili pohvalnicu odnosno u čemu se oni razlikuju od ovih koji su je dobili. Možda je kontraintuitivno ali sumnjam da su ovi prvi emocionalno inteligentniji i imaju veće samopouzdanje, baš one kvalitete koje prkose dominantnoj ideji o državi koja preuzima ulogu skrbnika nad građanima.

Svako dobro,
vaš Kapitalac

p.s. moja klinka je dobila pohvalnicu, a tijekom praznika na nama roditeljima je da ispravimo lažne vrijednosti koje su joj prisilno usađene u školskim klupama.