Ono što vas je danas koštalo X kuna sutra će vas koštati X kuna + 20 lipa.
Govorim o cijeni goriva. To je tema o kojoj sam pisao u više navrata (tu, tu, tu) i koja se svako malo vraća u prvi plan zahvaljujući (rastućim) trošarinama. Tih 20 lipa, za koliko će nakon objave u Narodnim novinama građanima poskupiti gorivo, izgledaju kao zanemariv iznos u cijeni jedne litre goriva. Litra “Eurosuper 95” danas košta 9,53 HRK, pa 20 lipa gore ili dolje, koliko često cijena oscilira zbog uvjeta na tržištu (pa i odnosa USD naprema HRK), ne predstavlja skok vrijedan kakvog osobitog zamaranja, možda malo kuloarskog gunđanja i ništa više. No to i jest jedna od dokazanih metoda kojima država pljačka građane, poznata još i kao metoda kuhanja žabe (žabu nećete skuhati ako je bacite u lonac kipuće vode, jer će iskočiti, ali ako je stavite u hladnu vodu, i potom je stanete postepeno zagrijavati, žaba će biti skuhana prije nego li shvati kakva strahota joj se sprema). Tako Vlada i nas kuha.
U X-u leži zec!
X nije 20 lipa! Država se nije pojavila u ovoj priči sada, sa idejom da uzme samo 0,20 kuna na litri po mnogima uvelike preplaćenog goriva (9,53 HRK). Ona je u cijeni goriva prisutna odavno i to ne kao zanemariv faktor već kao dominantan faktor. Većina cijene goriva koju plaćate zapravo je zbroj državnih nameta, trošarine i PDV-a, koji čine gotovo 60% cijene svake litre goriva (točnije, 58% u slučaju kada je cijena jedne litre već spomenutih 9,53 HRK, trošarina 3660 HRK/1000l te PDV 25%).
Dakle X, koji je cijena goriva ako dosad niste skontali, sastoji se od sljedećeg:
Nakon objave u Narodnim novinama X će se i dalje sastojati od istih sastavnih dijelova ali njihove će vrijednosti će biti drugačije, porasti će:
Dakle zbog 20 lipa veće trošarine raste udio ukupnog iznosa trošarina u litri goriva sa 3,66 HRK na 3,86 HRK, međutim raste i udio PDV-a u ukupnom iznosu računa i to sa 1,91 HRK na 1,95 HRK. U litri goriva koja bi mogla koštati 9,75 HRK tako imamo 5,81 HRK državnih nameta dok je ostatak od 3,92 HRK cijena sirove nafte, njena derivacija i marže svih ljudi povezanih u lancu koji su zaslužni za to što ste to gorivo mogli tako jednostavno, potezom “pištolja” bezninske crpke iz zgloba, utočiti spremnik svojeg automobila.
Ipak, izglednija je sljedeća varijanta u kojoj se pojedinci u nizu ne odriču svojih marži, dakle one ostaju na sadašnjoj razini, te će struktura i cijena u tom slučaju izgledati ovako:
Najjednostavnije rečeno, zbog vladinog povećanja trošarina od 20 lipa cijena goriva će porasti 25 lipa i to zbog utjecaja PDV-a! Povećanjem trošarina uhljebi se goste dvaput.
Od novca kojeg ćete izdvojiti za gorivo čak dvije trećine odlazi u ruke uhljeba, jer su se eto prvi dosjetili kako mogu pravno urediti sve što je potrebno da bi se pukim potezom pera domogli vašeg novca, dok samo jedna trećina odlazi u ruke onih koji su vam svojim radom i inovativnošću omogućili to gorivo i kojima zasluge uistinu i pripadaju.
Da su kojim slučajem uhljebi malo skromniji u svojim prohtjevima, što je nakon svega uistinu apsurdna pretpostavka, cijena goriva bi bila mnogo niža no što je danas, i još niža od cijene koja će vrijediti sutra nakon što današnja intervencija Vlade bude blagoslovljena objavom u NN i gorivo poskupi.
Svako dobro,
vaš Kapitalac
Niža cijena goriva značila bi nižu cijenu mnogih proizvoda koje svakodnevno konzumiramo. Vrlo jasan primjer kako ‘socijalna država’ uzima svima da bi dala samo nekima.
Još jedan izvrstan tekst, kolega! Svaka čast!
Hvala 🙂
HUP danas salje javni poziv gradjanima da nakon jos jednoga povecanja trosatina na duhan bojkotiraju svercere duhana i kupuju “legalni” po 5 puta vecoj cijeni
Joja zemlja!
Šališ se (???) 😀 😀
http://www.index.hr/mobile/clanak.aspx?category=vijesti&id=814669
Pffff 😀
https://strasilo.wordpress.com/2015/02/26/pijte-vino/
počeo sam piti vino pa su mi digli gorivo.
ako sad kupim biciklu, dignut će mi pdv ili zahtijevati proljetne biciklističke gume.
nema izlaza, jači su.
Nakon šoka koliki je državni “ekstraprofit” ipak moram primijetiti da računica i pite ne štimaju. Udio PDVa u ukupnoj cijeni nije 25% nego 20%. Ako nešto košta bez poreza 80kn, onda je to 100 kn s PDV-om, a udio PDVa u cijeni je 20. Isto tako, ako nešto košta ispod 10 kn, udio PDV-om mora bit manji od 2 kn.
U pravu si, preračunao sam se. To ću korigirati. Hvala na opasci! 🙂
Kad firma ostvari lazliku u cijeni 25 kuna palti 5 kuna pdva
ostaje 20 kuna koje isplati radniku kao dohodak bruto tu država uzme na ime poreza i doprinosa cca 10 kuna , koje isplati radniku on za tih 10 kuna kupi litru benzina gdje ide državi cca 6,5 kuna .
Rezime od 25 kuna koje radnik ostvari svojim radom on dobije 3,5 kuna vrijednosti robe a 21,5 kuna ide državi . Da bu malo jasnije.
Ima tu još i porez na dobit tvrtke i koješta drugo što smanjuje razliku koju država dozvoljava radniku da zadrži za sebe.
Sinoc u autu slusam vijesti hrt-a i spikerica izgovara ovu recenicu. “Vlada po savjetu europske komisije je pocela mjere stednje tako sto je povecala trosarine na gorivo i cigarete”. Za mene ovo je jedna od izjava godine!
EU komisija traži smanjenje državne potrošnje, a naša Vlada to prevodi traže povećanje trošarina (poreza). Crno je za njih bijelo i obratno.
A za nas o čijim novcima i dobroj volji ovise?
Mi ništa ne razumijemo, nam je 20 lipa ništa, za taj novac se ne bi ni sagnuli da ga pokupimo s ceste, a i ministri nam kažu to je neznatno, samo 20 lipa, i nije to porez to je trošarina.
Kuhajmo se i dalje, kad nam je tako ugodno toplo.
Mislim da bi stvar trebalo malo sažeti, ovako:
Dragi građanine. Kada dođeš na pumpu kupiti benzin, kupiš tri (slovima) tri litre benzina. Jednu litru natočiš u svoj auto, a dvije u rezervoar susjednog automobila koji se zove država. I tako za svaku pojedinu litru koju natočiš sebi, točno dvije litre natočiš u susjedni, državni auto.
Modernizirana verzija uzrečice “jednu pije, a dvije šarcu daje”….. moderna vremena. 🙂