Tradicionalno zaostajemo za civilizacijom. Jer nam je takav, kolektivistički, mentalitet. Lijevo-desna socijalistička doktrina je regresivna, gotovo plemenska (ali ne na onaj cool etno način već onaj primitivni i nazadni), ali je volimo više od neizvjesne tržišno-liberalne i istinski progresivne doktrine.
Dok se kod nas biskupi obračunavaju s potencijalnim vladarima, a raja ne može dočekati pred kime od njih će u narednom razdoblju skidati gaće, negdje tamo (premda također na ovom svijetu) ekipa parkira raketu na rikverc – raketu koja je prije toga još iskipala 11 satelita u orbitu.
Fora analogija: zahtjevnost lansiranja rakete i zatim prizemljivanja iste “na rikverc” usporediva je sa lansiranjem olovke preko Empire State Buildinga i prizemljivanjem iste s druge strane, na kutiju cipela, a pritom puše vjetar. Eto, to je otprilike napravila ekipa SpaceX noćas dok su biskupi, vlastohlepci i kmetovi mirno spavali.
Odvojite 40-ak minuta i pogledajte video ovog povijesnog događaja:
I dakako, nema inicijative do privatne inicijative* 😉
Svako dobro,
vaš Kapitalac
*quote by Libzard
Komentirao bih samo ovu izjavu o najboljoj inicijativi. Tu se ne bi složio. Privatna inicijativa nije uvijek najbolja. Recimo, naftni lobiji su tu jedan od dobrih primjera – dokumentarac ‘who killed the electric car’ lijepo pokazuje da je u interesu privatne inicijative nešto suprotno od znanstvenog napretka. Da ne pričam o teorijama urote o kupovini patenata za napredne tehnologije baterija (ali gdje ima dima ima i vatre, pa neka je samo 10% priča točno, opet je vrlo zabrinjavajuće).
Privatni sektor je dobar za okrenuti lovu / napraviti nešto efikasno ili odbaciti nešto neefikadno. U široj slici ne mora nužno biti najbolji.
Zanimljivo je da si za ilustraciju privatne inicijative naveo naftnu industriju i patente.
Upravo ti se nedavno, pod nosom, u Beču održao sastanac članica OPEC-a o proizvodnim kvotama, država ti se svađa sa susjednom državom oko upravljačkih prava nad naftnom kompanijom koju je “privatizirala” tako što ju je prodala drugoj državnoj kompaniji, po Bliskom Istoku se svrgavaju politički vođe koji naftu pokušavaju prodavati za eure a ne dolare, ratovi, sukobi i krize izbijaju uzduž i oko trasa planiranih naftovoda a ti pričaš o naftnoj industriji kao ilustraciji privatne inicijative. Oprosti, ali … neću završiti ovu rečenicu jer te stvarno ne želim uvrijediti.
A patenti su isto primjer privatne inicijative koliko i Ujedinjena Fronta Uhljeba koja okuplja zagrebačku gradsku skupštinu, carinike i ceh taxi-šahista. Bit će da su nagle izmjene propisa o putničkom auto prijevozu kao i privođenja vozača Ubera od strane carinika isto rezultat jedne privatne inicijative, zar ne?
Zapravo je situacija potpuno obrnuta, Uber je primjer privatne inicijative i jednog novog inovativnog poslovnog modela, a sve ono što si ti naveo samo su klipovi pod noge koje podmeću uhljebi (ne samo u RH) želeći time zaštititi svoje nezarađene plaćetine.
Pokušaj pokrenuti neku privatnu inicijativu u domeni energenata i stvari će odmah postati kristalno jasne, tko je taj koji koči.
Nisam ljevičar i za mene je zaraditi novac, tj. profitirati, dobra i pozitivna stvar. Bolji od profita je jedino ekstraprofit. Ne vjerujem u ideologije koje se bave smanjivanjima nejednakosti u društvu, jer takvo što niti je moguće niti poželjno i služi samo kao izgovor za nametanje sile i namještanja prihoda i vlasti ljudima koji su inače niškoristi.
Ali bez obzira na moje stavove o profitu, tvrditi da je okretanje love isključiva osobina privatnog sektora, je jedna (nemoj se ljutiti) od najvećih budalaština koje sam čuo. I da to tvrdi netko tko živi u zemlji koja je pred bankrotom zbog javnog zaduživanja, u kojoj je skoro pola BDP-a pod izravnom političkom kontrolom, a još barem 25% pod neizravnom, iz koje ljudi bježe glavom bez obzira jer joj je ekonomija utopljena u močvari uhljeba, gdje ni izbjeglice ne žele ostati, gdje je sve komplicirano i ništa se ne isplati osim ako nemaš političku protekciju … i tako dalje i tisući puta tako dalje … no, to je stvarno prestrašno.
Sto se tice naftnih lobija i auto indistrije, kao sto rekoh, ako je dokumentarac pokazao istinu, onda si ti u krivu. Ako se dobro sjecam, nakon promjene zakona u kaliforniji koji je maknuo obvezu proizvodnje vozila da 0 emisija stakleničkih plinova, GM je opozvao sva električna vozila i bacio ih pod prešu bez obzira na komercijalni uspjeh, a prodali su cijelu zalihu EV1.
Osim toga, prosireno je misljenje da američka politika sluša multinacionalne, pa su ratovi indirektno povezani sa korporacijama, a politika ih samo izvršava.
Sto se dalje tiče energetskog sektora, misliš FA bi privatnici financirali izgradnju npr. ITERa u francuskoj? Projekt od 20godina ili koliko već?
Patenti… Tebi je normalno da apple može patentirati mobitel četvrtastog oblika? Pa meni bas i nije. Ovo nije napravljeno s ciljem osiguranja prihoda od uloženog nova u r&d, vec sprječavanja konkurencije.
Jasno mi je da naša država koči stvari, ali vani se to događaja malo drugačije i patentni sustav meni liči na naše birokrate.
Ako se dobro sjećam, osnovni cilj poduzeća je da ostvari profit. Nije jedini niti isključivi. To nisam spomenuo u prvom postu. Samo da je privatni sektor puno efikasniji u prepoznavanju onoga sto treba dalje razvijati ili odbaciti.
I samo da malo pojasnim, ne živim u RH. Otišao sam van jer nisam htio trpiti ova sranja. Ali naginjem slobodnijem načinu razmišljanja, pa zato čitam tvoje članke iako se sa nekima ne slažem u potpunosti.
I … Podržavam uber. Ne znam di si skontao da sam socijalist?
Ok, a gdje si ti skontao da ja podržavam patente? Ni meni nije normalno da apple može patentirati mobitel četvrtastog oblika 😀
Zapravo, Apple je poznat po tome što je uspio patentirati onu svoju svijetlosivu boju. Bilo je i nekih tužbi na tu temu ako se ne varam.
A neka druga ekipa je uspjela patentirati teleport, nema veze što ga stvarno nisu izmislili, jer su je patentirali kao “metodu prijenosa s točke A na točku B…”
Ako kažeš da su patenti zlo, onda se s tobom potpuno slažem. Patenti su antitržišna mjera, ali treba primijetiti da ju je (baš kao i ostala ekonomska zla) nemoguće realizirati bez pomoći države (zakonski sustav). Baš kao što je nemoguće imati monopol bez države.
Baš kao što je uhljebima nemoguće stopirati Uber bez pomoći države (odnosno gradske instance vlasti).
Moja poanta je u tome da je savršeno svejedno tko je taj koji se koristi državom kao sredstvom prisile i monopolizacije ekonomije, jesu li to multinacionalne kompanije, rođačka klika u vladajućoj stranci ili netko treći. Ono što je važno je da shvatimo da je država instrument eksploatacije kojim će se uvijek netko poslužiti kako bi nam ugrozio slobodu i vlasništvo i kako bi sebi pribavio ili očuvao ekonomsku poziciju koju ne bi ostvario na slobodnom tržištu.
Slažeš li se sa mnom?
Isto tako, želja za profitom je osobina i javnog sektora, samo što to oni tako ne zovu. Jer kako onda objasniti svu onu strast kojom se proračunska buržoazija obara na privatno vlasništvo, izmišljajući progresivne poreze, eksproprijacije, ograničavajući vlasnička prava i tako dalje i tako dalje. Nije li to pohlepa najgore vrste, žudnja za tuđim bez da si ponudio bilo što zauzvrat?
Inače, rekao bih da je razlika između zapadnih zemalja i RH u tome što u prvima business određuje tko će se baviti politikom, a kod nas politika određuje tko će se baviti businessom. Ne znam da li u svijetu postoji država koja više mrzi male poduzetnike i koja im je smislila više prepreka i više ih reketari, od Hrvatske i to je naša najveća tragedija.
Gdje si otišao, ako nije tajna?
Slažem se s tobom. S dodatkom da to to mislim za većinu slučajeva.
Dodao bih da nisam siguran da li je privatno zdravstvo bolje od javnoga (npr). Sto s ljudima koji stvarno trebaju socijalnu pomoć… Itd. Ne znam dovoljno o tim stvarima da bih rekao da je bolje privatno. Imam prijatelja koji se vratio iz Amerike. Dok je studirao plaćeno mu je zdravstveno, pa onda trošak od par desetaka tisuća eura za nekoliko snimanja MRI nije morao platiti (ozlijedio se na faksu). Kako riješiti taj problem? A i čuo sam da npr osiguravajuće kuće ne žele osigurati ljude sa kroničnim bolestima, ili platiti trošak kad nastane.
Za hrvatsku se 100% slažem. Mrzi poduzetnike. I to treba pod hitno resetirati… Sve pooptustati i pustit ljudima da rade, a ne izmišljati stručnjaka za zbrinjavanje otpada kao obaveznog zaposlenog sa firmama od 50+ zaposlenih. Npr. Meni isto nije kasno zašto je problem ukinuti županije. Ja bih to donio odluku danas da od 1.1. Nema županija. Do tad primopredaja gradovima. (Malo karikiram i pretjerujem, ali poanta je ta)
Dodao bih da na zapadu privatni sektor donosi zakone kroz lobiranje. To je isto loše (fracking?).
Otišao sam u Austriju. Prva ponuda koja mi je došla na stol s da posao nije u RH.
Ta privatna inicijativa je pokrenula rat u Iraku, ne država. A za američku vojsku ko rado : https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_United_States_defense_contractors
Da li njima odgovora mir na Bliskom istoku? Taj privatni sektor je umešan i u raspad u Libiji, Siriji,Egiptu…ogromni su ugovori, možete da ih nazove kronisitima, ali pre svega radi se o privatnoj inicijativi. Apropo mitskim pričama o privatnom sekotru. Za Uber, Uber je definicija kapitalističkog vlažnog sna, pusti te bajke o novim tehnologijma Oni nemaju nijednu jedinu obavezu prema vozačima, ni socijalno, ni troškove održavanja auta, ni penzije, ni zdravstveno, skidaju im 30% od svake vožnje, samo aplikacija instalirana u automobilu. Gde ćeš lepše za njih? Ali kao nude vozačima fleksibilno radno vreme, zato je čak i u USA to part – time posao, zarada ispod minimalca, ali sve je lepo upakovano. Nije ni čudno što su zabranjeni u Evropi u dosta gradova. A automatizacija ubija radna mesta, roboti na farmama proizvode povrće bez zaposlenih u Japanu u svim fazama proizvodnje.Robot sadi seme, uzgaja do berbe, i berbu ne rade ljudi, to je projkat iz 2006g…
Dr Carl Frey sa Oxforda ima studiji o tome da će 47% poslova nestati za 20 godina u SAD. Godišnje se proda 200.000 industrijskih robota u svetu.
Druže Marko, ne bi bilo loše da prvo uzmeš kakvo lagano štivo iz osnova ekonomije pa prelistaš. Za početak bih preporučio Sowella ili Bastiata.
A ovo je sjajna logika: kada državna vojska izvede kakav vojni udar, onda je za to kriv privatni sektor, ali kada privatni sektor razvije kakvu novu tehnologiju, onda je za to zaslužan državni aparat.
‘Patenti su antitržišna mjera, ali treba primijetiti da ju je (baš kao i ostala ekonomska zla) nemoguće realizirati bez pomoći države (zakonski sustav).’
E moj libzarde, sam sebe si posrao sada. Pa i privatno vlasništvo je nemoguće realizirati bez države i zakonskog okvira. Želiš li reći da je privatno vlasništvo zlo? 🙂
Očito se neki ne mogu pomiriti da je većina država u privatnom vlasništvu.
Oil & Gas branša je odličan primjer upravo privatnog businessa.
To je glupavi “dokumentarac”, jednako vjerodostojan kao i filmici M. Moorea. Elektricni auto nije bio tehnoloski spreman. Umjesto sasavih teorija zavjere kojima “dokumentarci” ne daju vjerodostojnost, vidjeti “Lose Change” i “Zeitgeist”), dovoljno je pobrojiti sto je sve privatna inicijativa stvorila: mobitele, racunala, PC-je, telefone, televiziju, strojeve za pranje sudja i rublja, usisavace, glacala i lijek protiv ebole. Lijek protiv ebole nije stvorilo predivno kubansko zdravstvo koje svi tako hvale po hrvatskim ritobrisima, stvorila ga je privatna firma.
Jedino mogu suditi po dokumentarcu, a to mi se čini prica koja bi mogla držati vodu. Nisam doduše isao provjeravati činjenice…
Cijela ova prica je potekla od rečenice da privatna inicijativa nije uvijek najbolja. To što je privatna inicijativa napravila ves mašinu ne dokazuje da je privatno uvijek najbolje.
Ima masa projekata koji su nastali u vojsci koja nije privatna (još uvijek). Npr. Internet, tadašnji ARPANET. Privatnici znaju uzeti nešto razvijeno od drzav i to pretočiti u proizvode za potrošače, to je točno. Ali velike inicijative ne dolaze od privatnika. Bar koliko znam do sada nisu. Npr. ITER, cern…
Izjava da je privatna inicijativa najbolja (uvijek) nije točna. Točno bi bilo reci ‘u većini slučajeva’.
‘Lijek protiv ebole nije stvorilo predivno kubansko zdravstvo koje svi tako hvale po hrvatskim ritobrisima, stvorila ga je privatna firma.’
Ali čuo sam nešto da su izmislili lijek za rak pluća, tj. neko cjepivo koje još uvijek nije pravi lijek, ali može produžiti život. Da su ga Amerikanci i izmislili, opet bi se vjerojatno prodavalo cjepivo za milijun dolara komad, pa većini ljudi bi bilo isto kao i da lijeka nema. Stoga, viva la revolucion!
U usporedbi sa privatnom inicijativom drzavna izgleda poput inicijative retardiranog maloljetnika pod utjecajem teskih droga. Na primjer, kako objasniti fenomen da glavnina od oko 40 tisuca djaka koji ce ove godine zavrsiti skolu nemaju nameru graditi karijeru stvaranjem konkurentnog proizvoda za globalno trziste vec se imaju namjeru uhljebiti ili emigrirati? Nisu oni krivi, trenutna drzavna politika terorizira produktivnost a subvencira parazitizam. Privatnik niti pijan ne bi tako organizirao kolektiv. Moja nepismena baba ne bi tako vodila drzavu. Drzava donosi glupe odluke jer drzava nije svjesno bice, nema mozak, ne razmislja, “drzava” je administrativni mehanizam, gomila birokrata cije odluke su statisticki prosjek njihovih pojedinacnih sebicnih interesa. Pri cemu ni ti sebicni interesi nisu zadovoljeni. “Drzava” misli da uhljebljivanjem pomaze gradjanima!? To je glup stav, nisu oni gradjani vec manjina, nije to pomaganje vec diskriminacija jer se za korist jednih ostecuje druge. I sto je najbitnije, privilegiranjem uhljeba se ne pomaze zivim ljudima vec se potice specificnu ulogu u drustvu. Ti ljudi su postali uhljebi jer ih je politika prisilila ali bi u drugacijim okolnostima izabrali drugaciju karijeru. I dalje bi to bili isti ljudi, ista imena, prezimena i OIB ali ne bi bili uhljebi vec korisni i produktivni clanovi drustva. I bili bi zadovoljniji sa zivotom.
Zagovornici jake istitucije drzave svoj stav uglavnom argumentiraju svojim vizijama, po njima Drzava ima moc da bi mogla ovo ili ono pa bi trebala…. To sto u masti moze ne znaci da i hoce.
Mislim da bi Drzava mogla dobro funkcionirati ali pod uvjetom da je ustoje profesionalci iz struka koje se bave mehanizmima, strojari ili elektronicari, jer Drzava je mehanizam. U praksi funkcionira lose jer ju najcesce organiziraju struke koje se bave emocijama, raznorazni humanisti; filozofi, socijolozi, politolozi, prosvjetari, ekonomisti,…
Na primjer, ako namjestis budilicu da zvoni u 07,30 onda se ne bi trebao iznenadjivati sto doista i zazvoni u to vrijeme. Isto tako, ako se izmisljaju funkcije u drzavnim sluzbama u kojima se moze nekaznjeno krasti tudju imovinu onda se jednako ne bi trebao iznenadjivati sto su se na njih infiltrirali lopovi. Jednom prosjecnom automehanicaru ne bi ni u snu palo na pamet predloziti ustrojavanje funkcije koja ce se pouzdati u savjest i postenje covjeka. Cak i ako ga pozna. Osobno nisam spreman dobrovoljno prepustiti autoritet nad svojim zivotom kakav imaju drzavni sluzbenici niti najblizima u obitelji. A kamo li bezimenim nasumicnim kadrovima.
To sto se baterije nisu pomaknule sa mjesta vec 100 godina ti je kriva nafta? Pa mozda i jest ali zato jer te uspjesno i relativno jeftino prebaci na razna udaljena mjesta po svijetu. I unatoc drzavnim nametima i ogromnim troskovima istrazivanja i rizika busenja bez rezultata na crpki tocis litru goriva jeftinije od kronisticke boce Jane.
Možda. Ja to ne znam, mogu samo nagadjati. Ali u tom dokumentarcu kažu da su sabotirali razvoj električnih vozila jer su mogli. Zamisli da nisu i da je tesla nastala prije 20god. Vjerojatno bi puno vise love otislo na razvoj baterija i sada bi mogli imati možda 1000km sa jednim punjenjem.
Pa da su se baterije razvijale paralelno sa motorom sa unutrašnjim sagorijevanjem, i ti bi te el. motori prebacili brzo i jeftino. Pogledaj kakve motore razvija siemens za nove avione na baterije. Razvoj baterija bi utjecao na raznolikost tehnologije koju danas imamo. Možda, možda bi bilo manje zagađenja. Možda bi smartphone trajao mjesec dana… Itd itd…
@Libzard
Pa defincija države je monopol nad sredstvma sile kao policija, kao i uređivanje države kroz zakone. Suština države je monopol nad nečim i to je normalno. Ti bi ukidao državne monopole pa kako bi na primer privatizovao rečni saobraćaj, ili parking servis u gradovima, a da ne proizvedeš privatni monopol? Jer, sistem ulica u gradu je takav da ne možeš da napraviš nove ulice, to je strukturni monopol. Država ima monopol na pravdu. Kako uvesti konkurenciju u rečni saobraćaj kopanjem nove reke? Samo se stvara privatni monopol i zato je ta libertarijanska privatizacija svega i svačega nemoguća. A koliko je bitna funkcionalna država govori slučaj afričkih zemalja, jer slaba država = sitomašna zemlja. Mi raspravljamo o državnim kompanijama oni ni nemaju državne kompanije, ne znaju ni kako porez da naplate, a komulana preduzeća su im san. Mi sve uzimo zdravo za gotovo, u odnosu na njih smo 40 puta bogatiji. Kod njih ugovor izmedju države i gradjana ne postoji. Deca im umiru od bezazlenih bolesti koje se na zapadu leče 100 godina jer nemaju zdravstvenu zaštitu. Nemaju ni sudstvo. Odsustvo državnih kapaciteta je glavni razlog siromaštva u siromašnim zemljama. Sve ovo pišem zbog hajke na državu koja se proglašava zlom. Idite u Somaliju tamo nema države. Smetaju ti porezi idi gde ih nema.
Pitanje je sasavo. Ti ocito nisi nikada bio izvan granica Hrvatske. U kapitalistickim zemljama postoje tzv. privatna parkiralista i cijele zgrade namijenjen parkiranju, i to u centru grada. Nikakvog monopola nema, bas kao ni u rijecnom prometu. Istom rijekom, neces vjerovati, mogu ploviti brodovi razlicitih kompanija, doduse ne ako prihvatimo standardnu balkansku mudrost da nije moguce umociti noge dva puta u istu rijeku.
Inace, privatizacija nije nemoguca. Najprosperitetnije zemlje svijeta, poput Svicarske, Novog Zelanda ili SAD prakticno nemaju drzavnih kompanija. Drzavne kompanije su vrlo efikasne – u proizvodnji gubitaka.
Elon Musk, zli vlasnik SpaceX kompanije otima radnicima visak gravitacije iz kojeg ce onda napraviti crni trokutic i steci nesluceno bogatstvo.
OK, idemo rascistiti pojmove o privatnoj inicijativi. Privatna inicijativa se pokazuje daleko efikasnijom od drzave u trzisnim uvjetima i u trzisnoj situaciji. Ipak, nije svaka situacija trzisna i nisu svi uvjeti trzisni uvjeti. Postoji i tzv. “javna sfera”. Institucije koje odrzavaju nacionalni identitet (muzeji, spomenici, leksikografski zavod) svakako ne spadaju u pricu o trzistu. Kada je rijec o javnim dobrima poput gore navedenih, drzava je efikasnija od trzista. Postoje i javna dobra, poput mora, rijeka i prirode, na koja se ne mogu primijeniti zakoni trzista. Tu privatna inicijativa nije efikasna.
Ipak, dobar dio, ako ne i najveci dio, onoga sto drzava danas radi NISU javna dobra i institucije koje bi se trebale brinuti o nacionalnom identitetu. Zdravstvo, skolstvo, prijevoz putnika, proizvodnja radio i TV programa, trgovina psenicom i slicne stvari ne spadaju u javnu sferu. Zdravstvo i skolstvo su usluge koje su se uvijek placale. Lijecnici obicno nisu hobisti, bave se svojom profesijom, kako bi zaradili i profitirali. Lijecnike i ucitelje ne treba brkati s majkom Terezom, oni ne podnose zrtvu za drustvo nego se bave svojom profesijom, bas kao i ja svojom, s namjerom da zarade i profitiraju od toga. Radi se o sasvim trzisnom motivu i sasvim trzisnoj situaciji, u kojoj je privatna inicijativa bitno efikasnija. Opet, lijek protiv ebole je pronasla trulokapitalisticka kompanija a ne bajno kubansko zdravstvo o kojem pristalice etatizma u nasem zdravstvu toliko vole pisati.
Ono sto malo ljudi shvaca je cinjenica da je i politika profesija. Politicari se obicno bave politikom i izvan politike imaju jako malo iskustva. Politikom se bave kako bi zaradili i profitirali, bas kao sto se i ja bavim informatikom kako bih zaradio i profitirao.
Ukratko, drzava nam je puno prevelika i ima puno prevelike ovlasti, prosirila se i razmnozila na isti nacin kao i stanice raka u organizmu. I bas kao i rak, gusi i ubija pojedinca. Drzava nam gusi prava, do besmisla poput propisivanja definicije “sezonskog popusta”. Drzavno skolstvo i zdravstvo unistavaju buducnost nase djece a cinovnici koji se “brinu” za nas nam peljese dzepove. Ljudi u Hrvatskoj nemaju osnovna prava na zivot, slobodu i, narocito, raspolaganje svojom imovinom. Uzrok takvom stanju je prevelika drzava koja je, poput karcinoma, preuzela kontrolu nad svim drustvenim sferama, od “kulture” pa do skolstva, zdravstva i gospodarstva.
> Postoji i tzv. “javna sfera”. Institucije koje odrzavaju nacionalni identitet (muzeji, spomenici, leksikografski zavod) svakako ne spadaju u pricu o trzistu. Kada je rijec o javnim dobrima poput gore navedenih, drzava je efikasnija od trzista.
Da, ako pretpostavimo da svaki građanin želi plaćati za subvencioniranje kolektivističkog indentiteta (što bi bilo zanimljivo, jer kapitalizam pretpostavlja individualnost, dok se za prinudni kolektivizam smatra da je štetan).
> Postoje i javna dobra, poput mora, rijeka i prirode, na koja se ne mogu primijeniti zakoni trzista. Tu privatna inicijativa nije efikasna.
Rothbard i drugi pokazali su da je istina potpuno suprotna, a čak i oni koji čitaju samo Večernji list mogli su u proteklim desetljećima vidjeti koliki ROI na naš novac je ostvaren proračunskom potrošnjom na javna dobra – od financiranja rata u BiH, preko stotina i tisuća namještenih “natjecaja” za kupovinu ili najam državne imovine, pa do mekušačke predaje suvereniteta nad teritorijalnim vodama koji su zajednički organizirali socijalisti iz svih stranaka nas legalno pljačkaju iz Sabora.
Jedina stvar koju nije lako privatno organizirati je obrana granica (iako kad pogledamo sadašnji način kontrole granica čini se da je nemoguće napraviti lošiji posao čak i na osnovi dobrotvornih PayPal donacija).
Malo manje teško je organizirati privatne sudove i policiju, iako je o privatizaciji bilo kojega od ta tri područja (vojska, policija, sudstvo) besmisleno trabunjati sve dok smo u EU i NATO.
Zato tko je za EU i NATO, taj je protiv slobodnog kapitalizma.
Slično bi se moglo reći i za države, no kao što rekoh, toliko smo daleko od državnog suvereniteta da o dokidanju Hrvatske nije potrebno ni raspravljati.
SpaceX: zaboga, pa pogledajte malo tko je tamo šef i razmislite kako operira druga mu “sjajna” tvrtka, pa onda ako vam zatitra pokoja sinapsa pogledajte odakle SpaceX-u dolazi lavovski dio narudžbi. Naravno, dolazi od ujaka Sama koji i dalje troši jednako na NASA-u, a porezna pljačka i tiskanje novca koji ide Muskovoj firmi i ostalim “konkurentima” su dodatna potrošnja.
Friedman ili tko već je lijepo rekao – kapitalisti su često zadnji na koje valja računati da će stati u obranu slobodnog kapitalizma.
Korporatizam je nazalost tu puno vise nego kapitalizam. Vjerujem da bi Elon Musk svakako napravio velike stvari tako da ovdje vrijedi “don’t blame the player”.
U stvarnosti, prica je sasvim drugacija. Problem s tzv. “elektricnim autima” su baterije koje i danas ogranicavaju cak i superluksuzna tehnoloska cuda poput Tesla automobila. Tesla moze s jednim punjenjem prevoziti oko 250 milja, dok puno jeftiniji i puno manje luksuzni Toyota Corolla ili Ford Fusion, s cijenom ispod $20.000 mogu prevoziti oko 600 milja, sto je vise nego dvostruko bolje. Tesla automobili su igracke i statusni simboli za gradske sminkere.
A u vrijeme o kojem taj “dokumentarac” govori litij-ionske baterije nisu postojale, bas kao ni gorive stanice ili cijeli niz drugih tehnoloskih inovacija. Sama logika bi ti trebala reci sve o vjerodostojnosti tog “dokumentarca”. Ti svoje tvrdnje zasnivas na nekakvom dokumentarcu kojeg nisam vidio, iako sam za pricu o elektricnom Chevroletu, naravno, cuo. Cak i danas, uz puno ravijeniju tehnologiju, elektricni automobili imaju bitno manji domet od klasicnih benzinaca, zbog cega nikome ne pada na pamet masovna proizvodnja.
Tesla je igracka koju ljudi kupuju kao cetvrti automobil, tek nakon sto u garazi vec imaju Lamborghini, BMW 850i i Mercedes najvise klase. Na Internetu postoji nesto sto se zove Google, sto ce ti bez problema izbaciti slijedeci link:
http://www.plugincars.com/tesla-model-x
Obrati paznju na cijenu i domet. A radi se o puno naprednijoj tehnologiji nego sto je bio elektricni Chevrolet.
Sretan Bozic
@Nedeljni komentar,
Pojedinac nema, niti je ikada imao, pravo veta na odluke vecine. Pojedinac se moze ne slagati s odlukama vecine, ali ih mora prihvatiti. Politika je umjetnost moguceg. To se odnosi cak i na libertarijance, medju koje ubrajam i sebe.
Nadalje, sto se javnih dobara tice, definicija kaze da se radi o dobrima kojima svi imaju jednako pravo pristupa. Logika ti govori da u takvoj situaciji trziste nema previse smisla. Na cemu bi trzisni entitet mogao zaraditi i u cemu bi se sastojala trzisna utakmica?
Sto se privatnih sudova i policije tice, citao sam clanke Davida Friedmana na tu temu. Ipak, da ponovim izreku s pocetka ovog posla: politika je umjetnost moguceg. Rjesenja Davida Friedmana spadaju u sferu fantastike, ne politike. Dokidanje drzave je nesto o cemu sam slusao jos u osnovnoj skoli, istina s nesto drugacijim ideoloskim predznakom, ali nisam nigdje vidio. Kao osoba tehnicke struke, koja se bavi informatikom i ima diplomu profesora matematike stecenu 1984, pokusavam se ograniciti na moguca rjesenja.
Slažem se sa @libzard-om i @mgogala-om
Dečki su sve rekli što o ovoj temi treba reći. Problem je što socijalisti ne razumiju da normalna ljudska “pohlepa” i glad za profitom (kapitalizam) postaje toksična tek onda kada se udruži sa državnom pohlepom i gladi za profitom. Jer ustvari to realno ubija kapitalizam i na kraju preostaje ovo:
https://en.wikipedia.org/wiki/Crony_capitalism
A državna pohlepa i glad za profitom je UVIJEK toksična sama po sebi. Kapitalistu primarno zanima novac. Državu primarno zanima moć i to poglavito putem sile, jer preko sile uzime sve što joj treba. Novac i sve ostalo.
Zaboravili ste napomenuti da je kompletno cijeli program financiran od strane države tj. poreznih obveznika. Gospodin Musk dobija oko 5mlrd US$ godišnje od države za igranje sa SpaceXom i sa Teslom.
Prema tome, ovdje se ne radi o privatnoj inicikatiji kakvu Vi propagirate, nego o prelijevanju poreza u privatne džepove, uostalom kao i kod drugih država isto.