Danas bismo sa relativno velikom sigurnošću mogli utvrditi koliko bi učitelja/profesora profitiralo od liberalizacije obrazovnog sustava, dakle prepuštanja istog tržištu. Ti ljudi su danas na svojim radnim mjestima, te usprkos štrajku prenose znanje djeci i mladima.
S druge strane imamo učitelje/profesore uhljebe koji su danas ostali kod kuće (ili prave društvo sindikalnim čelnicima), ali će unatoč tome biti plaćeni kao da su bili na radnom mjestu i obrazovali djecu. Plaća je uhljebima osigurana zahvaljujući monopolskoj poziciji države u obrazovanju te ona ne ovisi o rezultatima njihovog rada, čak niti o tome nalaze li se oni na svojem radnom mjestu ili ne. Rezultati njihovog rada uglavnom nisu odmah vidljivi, pa uhljeb tijekom svojeg “radnog” vijeka može upropastiti i više od jedne generacije građana prije no što se problem uoči ili uopće prizna uzročno-posljedična veza.
Zbog takvog odnosa prema poslu uhljebe na slobodnom tržištu nitko ne bi bio voljan plaćati, jer to bi značilo da onaj tko plaća gubi novac (“win” pozicija za uhljeba, i “lose” pozicija za onoga tko plaća, a ne dobiva što očekuje). Na slobodnom tržištu pojedinci ulaze u dobrovoljne odnose samo ukoliko od istih imaju obostranu korist (win-win). Dakle na cijeni bi bilo kvalitetno i smisleno obrazovanje, a ono loše i besmisleno javljalo bi se u tragovima, i bilo bi prisutno tek onoliko dugo koliko bi ljudima trebalo da to shvate, a svakako kraće no u slučaju kada obrazovanjem upravlja inertni centralizirani javni sustav.
Sindikati će danas objaviti broj učitelja/profesora koji sudjeluju u štrajku. Taj broj bit će približno jednak broju uhljeba u obrazovnom sustavu, uz poneku poštenu iznimku koja je manipulacijom navedena na sudjelovanje u štrajku. S nestrpljenjem iščekujemo da nam sindikati s ponosom objave taj broj.
Svako dobro,
vaš Kapitalac
Vjerujem da ima dosta onih koji ne rade a dobro bi prošli i u privatnom sustavu zbog svoje kvalitete. Nije sve tako jednostavno. Treba uzeti i u obzir poznate krilatice “Ne talasaj”; “ne bi se štel nikome zameriti” i sl. Ljudi neće iskakati iz mase, isticati se i navući gnjev ostalih zbog nikakve koristi.
Možda i intimno misle da je to sve glupo ali im se ne da bosti s rogatima.
Isto kao da zatražiš od onih kvalitetnih da prokažu neradnike – dobro oni znaju koji su to ali korist od toga je mala a šteta puno veća – mržnja nesposobnih, podmetanje klipova, zavist, nitko pametan si to ne želi priuštiti nego radi najbolje što može i gleda da li ima nešto bolje.
Pingback: Danas ćemo saznati koliko ima uhljeba u obrazovnom sustavu | Trazim.com
Govoriti o liberazaciji obrazovnog sustava i prepuštanju tržištu je u startu promašena tema. Kako uopće prepuštati tržištu nešto čemu smisao nije stvaranje profita – ta priča jednostavno nema smisla, pogotovo ne u ovakvom društvu.
Obrazovanje je jedno od temeljnih vrijednosti razvoja pojedinca i društva te ga je svakako potrebno unaprijeđivati i poboljšavati koliko je to moguće. Naravno, to znači unaprijeđivati i ljude koji rade u obrazovanju – učitelje, profesore, pedagoge itd.
E pa sad, ako želite imati najbolje ljude i zadovoljne radnike u sustavu, onda im treba osigurati uvjete, plaću i sredstva da sustav obrazovanja može napredovati.
Bilo tu politikanstva ili ne, voljeli sindikalne vođe ili ne, činjenica je da našem obrazovanju treba temeljita obnova, kao i značajno poboljšanje uvjeta zaposlenih u ovom sektoru (onaj tko kaže da je njima super ne zna o čemu priča i ne treba se ni javljati jer očito nije zainteresiran saznati realno stanje stvari).
Postoje i indirektne korist od boljih uvjeta rada -> veći interes kvalitenih ljudi za bavljenjem tom profesijom -> povećanje kriterija za sposobnostima ljudi -> manja mogućnost da se “uhljebi” zaposle i zadrže posao…
Ovaj štrajk je jedan od načina da se skrene pažnja na tu činjenicu i zato ne treba potkopavati nečiji trud ili želju da osigura sebi prihvatljive uvjete za rad (ili barem povrat prava koja su im oduzeta). Većina ljudi koji rade u obrazovanju rade mnogo više nego za što su plaćeni tako da pokoji dan koji neće raditi, a bit će plaćeni za to nije nikakav problem ili zločin. Generalno napadanje i nazivanje svih uhljebima ili zavedenima jer se bore za sebe, a time i za našu djecu, nije korektno i u konačnici potpuno krivo.
To je komentar zaposlenika u obrazovnom sustavu koji danas ne štrajka jer posao se sam neće napraviti.
Ma ne, ispravno postavljeno pitanje nije Kako uopće prepuštati tržištu nešto čemu smisao nije stvaranje profita
već je to
Kako uopće prepuštati tržištu nešto čemu smisao nije da ikoga obrazuje već da uhljebljuje podobne, a djecu pretvara u buduće submisivne i polužive sluge državnog proračuna
Da, prepuštanje tržištu svakako nije rješenje ni za dobar ni za loš sustav obrazovanja.
“smisao nije da ikoga obrazuje već da uhljebljuje podobne, a djecu pretvara u buduće submisivne i polužive sluge državnog proračuna”
Takvo generalno mišeljenje o našem sustavu je očito rezultat nekog osobnog problema ili motivacije jer to definitivno nije stvaran opis stanja. Iz osobnog iskustva u osnovnom, srednjoškolskom, a i fakultetskom obrazovanju, uvijek je bilo više onih koji su potencirali razumijevanje gradiva, a ne samo reprodukciju prikazanog gradiva te su većina profesora bili ljudi koji su svojim znanjem i kompetencijama znatno nadopunjavali i poboljšavali nastavni program, u onoj mjeri u kojoj je to moguće.
Ovo što vi indirektno zagovarate, tj. ovo što ne podržavate, upravo vodi prema banalizaciji cijelog obrazovanja i stvaranja sustava koji nema svoju svrhu.
Bez poboljšanja uvjeta rada i povećanje prava cijele obrazovne struke (naravno ne neradnika kojih svugdje ima, ali su u javnom sektoru zaštićeniji pa je opći dojam da tamo nitko ništa ne radi) neće biti napretka, bez obzira koliko vi mjenjali obrazovne programe i metodičke metode, jer će na kraju nemotivirani i nekompetentni ljudi sačinjavati sustav.
Da, prepuštanje tržištu svakako nije rješenje ni za dobar ni za loš sustav obrazovanja.
Mislim da ovo niste dovoljno kvalitetno argumentirali. Niti u prvom komentaru, niti sada.
Takvo generalno mišeljenje o našem sustavu je očito rezultat nekog osobnog problema ili motivacije jer to definitivno nije stvaran opis stanja.
Nemojte ovu temu svoditi na osobnu razinu. Takve diskusije jednostavno nemaju smisla.
naravno ne neradnika kojih svugdje ima, ali su u javnom sektoru zaštićeniji pa je opći dojam da tamo nitko ništa ne radi
Upravo zbog tog dojma sam napisao tekst ispod kojega komentirate. S obzirom da je obrazovni sustav javni monopol te je time izlišen specifičnih tržišnih signala koji ljudima govore što oko njih valja, a što ne valja, ovaj štrajk jasno pokazuje kome u tom sustavu je stalo do obrazovanja, a kome do politikanstva i borbe za proračunski novac. Štrajk je potaknut trenutkom kada je rast BDP-a poslužio Vladi da rebalansom poveća državni proračun. Tu su mnogi proračunski korisnici prepoznali jedinstvenu priliku da se dočepaju novog novca, pojačaju budžet.
No stvar ih je pokazala u pravom svjetlu – radi se o plitkim interesima pa tako vidimo nekoliko “klanova” koji se međusobno bore za proračunski novac (novac poreznih obveznika). Ta borba odvija se po principu tko će uspjeti izvršiti veći pritisak na vlast kako bi se tih sredstava dočepao za sebe. Naravno, tada neki ostanu zakinuti za ono što smatraju da bi trebali dobiti iz proračuna. Tako sada učitelji/profesori de facto protestiraju jer su se za ta sredstva ogrebali liječnici, a oni ostali iznevjereni. Kada se dijeli proračunski novac imamo tzv. igru s nultom sumom (zero sum game) u kojoj netko mora izgubiti da bi drugi dobio. To su politička posla. Ljudi kojima trebaju politička sredstva da bi se domogli novca vjerojatno nemaju mnogo za ponuditi u uvjetima slobodne i dobrovoljne tržišne razmjene gdje igra nulte sume ne postoji te dobiva svatko.
U ovom slučaju ja podržavam učitelje i profesore koji su danas bili na svojim radnim mjestima te im čestitam na stavu. Takav stav jedina je nada da ćemo danas-sutra imati sustav koji cijeni i nagrađuje rad, a kažnjava one koji političkim, sindikalnim i inim netržišnim metodama nastoje doći do plaće i položaja.
Legendo, upravo zbog toga (i nekih drugih razloga) je nužno da se školstvo što hitnije privatizira i prepusti tržištu.
Zasto? Da mu do kraja srusis kvalitetu?
Tek onda bi imao tvornicu submisivnih beskicmenjaka i snazno povecanje broja jalove radne netehnicke struke zbog minimalne infrastrukture potrebne za njihovo obrazovanje
Netočno, Lux. Privatizacija školstva je nužna iz razloga što je obrazovanje prevažna stvar da bi se prepustila državi.
Pa kome bi onda prepustio obrazovanje? Koja bi korist od toga bila?
Dok je u rukama drzave, moze se na njega utjecat, sto se upravo i pokusava, kad ga privatiziras, onda je zbogom drugovi, kolko para tolko muzike, a para nema…
Tj. ima za jeftina racunala i besplatni office paket pa cemo se svi bit ekonomisti, pravnici i menaderi… Polagat tecajeve za idiote po privatnim ucilistima koji nicu kao gljive…
Zar smo do toga došli da je jedina prihvatljiva opcija pognuti glavu i strpljivo čekati “neka bolja vremena”? Od kada je sramota tražiti ono što nam pripada?
Ne znam čime se bavi autor članka, ali očito je da nije u prosvjeti. Isto tako ne znam odkud mu ideja o “uhljebima” u školstvu? Ne isključujem opciju postojanja istoga, ali je zaista smatram apsurdnom. Da mi je lokalni moćnik ujak u trećem koljenu ugurao bi me na mjesto s plaćom duplo većom od prosječne plaće učiteljice u osnovnoj školi. Plus božićnica. Plus 13. plaća. Plus topli obrok. Kužiš?
Priznajem, moderno je sebe predstaviti kao slobodnjaka, liberalistu i kritičara Vlade. Ipak, tu tvrnju treba potkrijepiti dokazima. U ovom postu ih nažalost nema.
Tuđi novac ne pripada uhljebima.
za to se onda obratite uhljebima!! Pun ih je HAC i HŽ
uhljeb je svatko tko radi u javnom sektoru
Amen.
Kruno, care!
@Lux :
Daj nemojte srati (politička korektnost off 😛 ). Nemam nikakvoga iskustva s predavanjem, nisam profesor (iako se školujem da budem), ali čini mi se da bih trebao imati “pravo” (lol) reći nešto, pošto sam prošao osnovnu i srednju državnu školu i to ne prije 30 ili 20 god. nego nedavno. Trenutno sam na faksu.
U osnovnoj školi možda ne toliko (iako kasnije, 5, 6, 7, 8 razred i da), ali u srednjoj školi svakako se moglo “vidjeti” (reći će neki, gdje mi je objektivnost u adolescenciji 😛 ) tko svoj posao obavlja dobro, vrlo dobro ili pak loše.
Negdje su vrlo izravno krive same osobe, a negdje u kombinaciji s programom i sustavom. Srećom (zar se na to moram pouzdati ?! ), u srednjoj školi, u najpotrebnije vrijeme me je zahvatila vrlo dobra profesorica eng. i njem. te samo zahvaljujući njoj nisam eng. na državnoj maturi pao ko kruška 😛 . Zanima me, kako odvojiti žito od kukolja ? Kako nagraditi sposobne i one koji daju više nego što “treba”, a kako maknuti loše ? Jebote, otkad pamtim, svako malo neki štrajk u školama. I uvijek isto. Kad će više štrajkat za mjerenje kvalitete svakog pojedinog profesora ?
Ne mogu nijekati da to što na nekim satima u srednjoj školi nismo radili ništa meni ili ostalima nije godilo. Ali to ne znači da zaista ne bismo s užitkom radili da su te osobe znale kako se ophoditi s nama, što potvrđujem stanjem koje bude na faksu, kod nekih predavača. Oni koji znaju zadržati studente na satu, njima studenti i ostanu. Čak i kada taj predavač veli da svi mogu u bilo koje vrijeme otići sa sata. Rijetki u rijetkim prilikama odu.
S druge strane, doživio sam slučaj gdje je profesoru virus pojeo podatke s prijenosnog medija, u roku od 10 min. smo bili gotovi – nema predavanja. E jebem ti ja tvoj faks i tvoj doktorat i 2015. godinu kad ti bez računalnih podataka nemreš održati predavanje 😛 . I jebene ppt prezentacije s milijardu podataka i teksta, gdje ti malo čitaš s nje, malo prepričavaš to isto i tako 2 sata. Šukurac i takav faks 😛 !
Svaka čast onima koji se zbilja trude (onako kako ja trenutno percipiram “trud”) i hvala im na tome. Jebivjetre i one koji rade preko kurca treba maknuti, a trenutno mi se čini da još zabrana, regulacija i državnog uplitanja tome neće stati na kraj, kao ni davanje svima, bez obzira na učinak, iste pare. Srdačan pozdrav.
@Snjopko,
da ljudi imaju vece place i kvalitetnije uvjete rada, bilo bi puno vise profesora kao tvoja profesorica iz engleskog, a profesor sa faks ne bi pretentaciju nosio na usb-u nego bi donio svoj laptop koji nije zarazen virusom… Hocu reci da kad ne trebas misliti o glupostima i ogranicenjima sustava i borit se sa vjetrenjacama, onda si motiviraniji i spremniji posvetit se u potpunosti onome sto je tvoj poziv, poziv ucitelja ili profesora. A gle cuda, upravo se zato sada strajka, uvjeti nisu dobri, to je cinjenica i stvari jednostavno moraju ici na bolje.
Apsolutno svi u školstvu, bez obzira na njihov rad, bi trebali imati iste, po mogućnosti veće plaće ? Zašto ? Što se tiče “virusa”, čini mi se da je taj dan na faksu bilo više takvih slučajeva, ali svejedno. Ili jedna druga osoba, koja mi na fakultetu na predavanju doslovno preko 20 puta ponovi jednu te istu poštapalicu. I na čijem satu do polovice predavanja nema više od pola ljudi. Velim, iskorištavao sam takve propuste i iskorištavat ću ih i dalje, ukoliko subjektivno utvrdim da od predavanja “nema vajde”, rađe ću dati svoje vrijeme za nešto meni subjektivno “pametnije”.
Slažem se da kad ne moraš previše misliti o administraciji ili ograničenjima koja nemaju logičko opravdanje, da je rad bolji i smisleniji. No ipak, koja logika mi garantira da bi svi ovi koji su do sad loše radili, uz npr. plaću od 10 000 kn neto radili bolje ? Ako svi imaju jednaku plaću i kolektivnim ugovorima te sindikatima su zaštićeni, kako, molim Vas, očekivati povećanje kvalitete ?
Kako od svih očekivati unaprijeđivanje te rad s učenicima koji se neće zasnivati na sustavu “bog zna za 5, ja za 4, a vi ostali najviše za 3” ? Ili npr. kako očekivati da nam daju znanje koje nije iz SFRJ i koje nije marksizam 😛 ? Puno problema ima, osobno puno toga ne znam, ali ono što mi se čvrsto čini kao ispravno jest da [umjetno] povećanje plaća neće polučiti značajan pomak u kvaliteti obrazovanja.
@Snjopko
Naravno da ne trebaju svi imat istu placu, ni sada je nemaju, ne treba sve trpat u isti kos.
10000 kn? Nitko ne trazi dvostruku placu i normalno da to nije odrzivo. Cinjenica je da su ti ljudi s obzirom na odgovornost posla i strucnu spremu potplaceni te da im se placa prakticki ne mjenja s trajanjem staza…
Bolji uvjeti rada bi motivirali kvalitetniji kadar da se bavi tim poslom, tada bi bilo manje “losih” radnika u sustavu.
Ali ono sto se zanemaruje je da se ne trazi samo puko povecanje place, vec opcenito poboljsanje radnih uvjeta i zastita cijele profesije – trenutno je stanje po tom pitanju jako lose.
Zašto bi se plaća mijenjala u odnosu na staž ? Pa koliko sam primijetio, iako ima iznimaka, stariji djelatnici se trude manje nego mlađi. Pogotovo oni koji su tu već bogme dugo 😛 . Boli njih kita, imaju pare, nemaju nikakvu odgovornost (što kaže autor, posljedice nisu vidljive odmah) i većina ne želi učiti ništa novo. Mladi se još moraju dokazati, učiti, istraživati te su tako većinom (uz iznimke, naravno) bolji. Meni nečija “struka” ili “staž” ništa ne znači. Ako je netko meni subjektivno dobar ili loš, to se odnosi na sam rad, ophođenje s učenicima, znanje koje se može debelo potkrijepiti znanstvenim činjenicama, željom da svakome objasni što treba i da se ne osjećaju kao da su “uvatili boga za muda”.
Još jedan primjer gluposti jest sljedeći : kad sam jednog profesora upitao tko im održava računala, jer su užasno spora i stalno neki problem, rekao je da imaju nekog čovu koji je stariji, briga njega za poboljšanje stanja, pare dobiva, a sveučilište ga ne može otpustiti, jer je već dugo unutra.
Ovih 10k kn sam naveo kao primjer, ali zašto i to ne bi bilo moguće ? “Zaštita profesije” i “bolji uvjeti rada” ? Što je “zaštita profesije” i kakvi su to “bolji uvjeti rada”, tko bi to trebao omogućiti, odrediti i zašto, te po kojim kriterijima ? Iz mojeg subjektivnog viđenja, ne znam o kakvim “lošim uvjetima rada” se priča. Možda griješim.
Briga me sto netko trazi ako je to od nasilno otetog novca.
Ako se odgovorno, sa ljubavlju i znanjem radi posao onda je:
Učitelj, profesor, trener,… časno zanimanje
Zidar, mehaničar, stolar,… časno zanimanje
Programer, matematičar, inženjer, ….časno zanimanje
itd….
Ali ako se usluge tih zanimanja plaćaju ukradenim novcem, takozvanim “porezima”, tj. novcem koji je nasilno oduzet nekome tada tu više nema nikakve časti.
To što većinu nas čine takvi plaćenici ne mijenja na toj činjenici. Ustvari su političari uprljali naš posao i profesiju svojim kriminalom i razbojništvom. Mi svojim dobrim obavljanjem posla ustvari samo umanjujemo štetu koju svakodnevno radimo jer iz vlastitog interesa plešemo kako razbojnici sviraju.
A što reći na one koji još uz sve to loše, neodgovorno i nestručno obavljaju plaćenički posao? Oni još uz to moraju biti i zahvalni banditima koji ih plaćaju (ukradenim novcem) jer nitko drugi sigurno ne bi zaposlio takve “radnike”.
Nije dobro. Nije dobro. Ali kada u zemlju uđe 1.000.000 skakavaca, pardon multi-kulturnih migranata, tada će zasigurno biti puno bolje. Garantira Vam vlada.
Jer kada budemo gladni tada se hvala Bogu nećemo opterećivati i glavu lomiti ovim visokoumnim raspravama, nego ćemo voditi zdrave rasprave o tome koliko piljevine umjesto brašna se može staviti u kruh…..
Sve što se prepusti tzv. privatnicima loše završi. Pa nemojte mi reći da će se pojedinac-privatnik brinuti za opće dobro ili za ‘svoje’ djelatnike?! To vam je hrpa gluposti. Država je širom svijeta najbolji poslodavac! Zato jer u državnim tvrtkama vlada kakav takav zakon i red. Kod privatnia vlada kaos i barbarizam. I tako je svuda na svijetu i biti će zauvijek. O privatizaciji mogu pričati samo golobradi polupismeni zlonamjernici čiji su roditelji opljačkali ovu zemlju ili zavedeni glupani. Dajte molim vas jednu uspješnu privatnu priču? To ne postoji. Kod privarnika postoji samo ponužavanje i uništavanje ljudi. Žalosno je da to neki zagovaraju!
Jel uspješna priča jedan Apple, Microsoft ili kod nas Agrokor? Zaista je nevjerojatno da ljudi u 21. stoljeću zagovaraju tzv. privatizaciju, a trebali bi znati što to znači. To znači da je orivatnik Bog, da će vas uništavati na sve miguće načine, da će vam uništiti i svaku pomisao na život. Pa koji je to čovjek dovoljno kompetentan biti bog i batina negdje? Pa zato su formirane države koječine svi građani s Parlamentom itd. Privatnik derogira sve i uvodi bezakonje. Inakon svega bi privatiziralu školstvo? Bolesno!!! Zamislite samo što bi bilo kad bi “privatnici” imali pod sobom socijalu i mirovine? Mrtvi bi bili po ulicama! Ponosan sam što ne radim kod tih lopova jer radije bih bio kruha gladan! I takvima bi neki dali obrazovanje? Molim samo jednu uspješnu privatnu priču!
Započneš komentar s primjerom uspješnih privatnih tvrtki poput Applea i Microsofta, i onda završavaš sa zamolbom za samo jednu uspješnu privatnu priču.
Ivane, pazi u kojem tonu ćeš nastaviti komentirati ovdje. Da ne bi otišao prije no što si došao. 😉
Svida mi se kako zavrsava s pitanjem iako nam je ocito sve lijepo objasnio